Vad är Crossfit?

CrossFit är ett styrke- och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet!

 

CrossFit – Fitness i världsklass förklarat med 100 ord av Coach Greg Glassman

"Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet."

g3_tavlan

 

CrossFit är ett styrke- och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet! Vilket betyder ungefär att man tränar de huvudsakliga basövningarna i gymmet som är marklyft, knäböj, press, bänk, frivändningar m.m. Du kommer även att träna på gymnastikens grunder som är pull-ups, dips, armhävningar, sit-ups, stå på händer m.m. Sen kombineras detta med olika konditionsaktiviteter som att springa, ro, cykla eller hoppa hopprep. Allt läggs ihop till en härlig hård mix för att du ska uppnår en all round fysik. Du blir bra på det mesta, du orkar springa fort, du blir stark och du orkar lyfta och stabilisera din kropp i massor av övningar.

 

Hur skiljer sig CrossFit från min vanliga träning?

Det speciella med CrossFit träningar är att de alltid går på tid vilket gör att intensiteten blir väldigt hög. Du får en tid eller score som ger dig feedback på hur din träning går och du kan även jämföra dig med andra som har kört precis samma pass. Tävlingsdjuret kommer fram i dig och du kan pressa dig mycket mer än i ett vanligt gympass. Det är helt otroligt vad man orkar prestera mera när man har flera som kör sida vid sida och tävlar med varandra.

Viktig att påpeka är att passen kan skalas ned till att passa en mer otränad person som en vältränad. Vikter, reps och tider kan alltid sänkas så att alla kan genomföra passet.

Här följer lite om vad våra medlemmar tycker om att träna här på Göta: 

”På Göta har jag grymma coacher som hjälper mig att nå just mina målsättningar med träningen. Träningen är tuff och tar mig utanför min ”comfort zone” men jag har samtidigt aldrig tidigare utvecklats så mycket på så kort tid. Idag känner jag mig starkare och smidigare än vad jag någonsin tidigare har varit.”

”Att ha en coach som kontinuerligt skräddarsyr ett träningsprogram baserat på senaste nytt inom funktionell träning och mobilitet, det är en enorm hjälp för mig att utvecklas som idrottare. Det ända jag behöver är att kontinuerligt dyka upp på träningen och göra mitt bästa, sedan kommer resultatet som ett brev på posten.”

”För att utvecklas i min träning så behöver jag ett genomtänkt och varierat träningsprogram, en coach som vet hur min kropp fungerar och mängder med inspiration och gemenskap - Allt detta får jag på Göta och mycket därtill!”

”Innan jag började på Göta så trodde jag att jag aldrig skulle klara att göra t ex handstående pushups och tekniska lyft med skivstång - idag klarar jag mer än så coacherna på Göta stödjer mig för att jag skall nå mina nya målsättningar”

”Vad jag uppskattar mest med Göta är att coacherna hjälper mig att klara nya styrkeövningar och bli starkare där jag tidigare känt mig svag, att alla medlemmar peppar varandra och hjälps åt och att vi alltid värmer upp ordentligt inför varje träningspass”

”Det finns ingen bättre start på dagen än att öppna dörren på Göta och blir välkomnad av en av coacherna, få träna tillsammans med andra (morgontrötta) medlemmar och sedan koppla av en stund med en kopp kaffe innan man går till jobbet.”

”På Göta så kan man namnen på varandra, coacherna vet precis vad min kropp har för styrkor och förbättringspunkter och medlemmarna hjälps åt under träningspasset, det är verkligen en unik stämning som gör att jag ser fram emot varje träningspass.”

 

Det är viktigt att du har rätt teknik i övningarna och att du kör efter en viss standard om du vill få ut så mycket som möjligt av dina CrossFit pass.

När tekniken och standardutförandet i övningarna sitter kan du verkligen höja intensiteten på dina träningar utan att riskera skador och även jämföra dina prestationer mer rättvist med andra.

 


Om du är helt ny rekommenderar vi att du bokar en On-Ramp kurs med oss